بهمن ۱۹, ۱۴۰۳

رسانه عدالتخواهی کاپیتان مسلم فریبرز

وبسایت عدالتخواهی کاپیتان مسلم فریبرز یک رسانه کاملا مستقل بوده و وابسته به هیچ جریان سیاسی نیست.

شکایت از قاضی به کجا و چگونه ممکن است ؟

شکایت از قاضی به کجا و چگونه ممکن است ؟

دادسرای انتظامی قضات یکی از مکانهایی است که می توان شکایت خود را از یک قاضی مطرح کرد.

قانون نظارت بر رفتار قضات که با عنوان لایحه تشکیلات دادسرا و دادگاه عالی و نظارت انتظامی بر رفتار قضائی به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود و متعاقبا آیین‌نامه اجرایی قانون نظارت بر رفتار قضات پس از تصویب و ابلاغ، اجرایی گردیده و مکانهایی چون؛ دادگاه عالی انتظامی‌ قضات، دادگاه عالی تجدیدنظر قضات و دادسرای انتظامی‌ قضات را برای رسیدگی به تخلفات قضات، مقرر کرده است.

دادگاه عالی و دادگاه تجدیدنظر در تهران تشکیل شده و دارای شعب متعدد است و دادسرا در معیت دادگاه عالی مطابق  قانون فوق الذکر انجام وظیفه می‌‌نماید که این دادسرا نیز در تهران تشکیل گردیده است.

اما جهات قانونی برای شروع تعقیب و رسیدگی انتظامی‌ چگونه است؟

۱ـ شکایت ذی‌نفع یا نماینده قانونی او
۲ـ اعلام رئیس قوه قضائیه
۳ـ اعلام رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل کشور
۴ـ اعلام شعبه دیوان عالی کشور در مقام رسیدگی به پرونده قضائی
۵ ـ ارجاع دادگاه عالی
۶ ـ اطلاع دادستان

وظایف و اختیارات دادسرا  چیست؟

۱ـ بازرسی و کشف تخلفات انتظامی‌قضات و تعقیب انتظامی‌آنان در هر مقام و رتبه‌
۲ـ نظارت مستمر بر عملکرد قضات، ارزشیابی آنان و تحقیق در اعمال و رفتار منافی با حیثیت و شأن قضائی با رعایت حریم خصوصی آنان
۳ـ پیشنهاد تعلیق قاضی از خدمت قضائی به دادگاه عالی
۴ـ پیشنهاد تشویق قضات دارای خدمات علمـی یا عملـی برجستـه به رئیس قوه قضائیه
۵ ـ پیشنهاد جابه‌جایی قضات به رئیس قوه قضائیه در اجرای اصل یکصد و شصت و چهارم (۱۶۴) قانون اساسی
۶ ـ بازرسی و تهیه گزارش در مورد عملکرد قضات برحسب درخواست رئیس قوه قضائیه
۷ـ سایر وظایف به موجب قوانین خاص
دادسرای انتظامی قضات پس از دریافت گزارش یا شکایت وارد رسیدگی می شود

مجازاتهای انتظامی‌قضات سیزده درجه و به شرح ذیل است:

۱ـ توبیخ کتبی بدون درج در سابقه خدمتی
۲ـ توبیخ کتبی با درج در سابقه خدمتی
۳ـ کسر حقوق ماهانه تا یک سوم از یک ماه تا شش ماه
۴ـ کسر حقوق ماهانه تا یک سوم از شش ماه تا یک سال
۵ ـ کسر حقوق ماهانه تا یک سوم از یک سال تا دو سال
۶ ـ تنزل یک پایه قضائی و در مورد قضات نظامی‌تنزل یک درجه نظامی یا رتبه کارمندی
۷ـ تنزل دو پایه قضائی و در مورد قضات نظامی‌تنزل دو درجه نظامی‌یا دو رتبه کارمندی
۸ ـ انفصال موقت از یک ماه تا شش ماه
۹ـ انفصال موقت از شش ماه تا یک سال
۱۰ـ خاتمه خدمت از طریق بازنشستگی با داشتن حداقل بیست و پنج سال سابقه و بازخرید خدمت درصورت داشتن کمتر از بیست و پنج سال سابقه
۱۱ـ تبدیل به وضعیت اداری و در مورد قضات نظامی لغو ابلاغ قضائی و اعاده به یگان خدمتی
۱۲ـ انفصال دائم از خدمت قضائی
۱۳ـ انفصال دائم از خدمات دولتی

همچنین تخلفات انتظامی قضات از قرار ذیل است:

  1. دستور جلب متهم بدون رعایت مقررات قانونی.
  2.  صدور دستور متعارض و مبهم و کلی.
  3.  صدور قرار کفالت و وثیقه بدون مشخص نمودن مبلغ.
  4.  صدور قرارهای تامین نامتناسب.
  5.  عدم پذیرش کفیل و وثیقه در قرارهای تأمین.
  6.  دستور نگهداری متهم در بازداشتگاه غیرقانونی پس از صدور قرارهای تأمین منجر به بازداشت.
  7.  بازداشت غیرقانونی.
  8.  عدم ثبت پرونده ها در دادسرا تا مرحله صدور قرار نهایی.
  9.  عدم تمدید قرارهای بازداشت موقت در مواعد قانونی.
  10.  عدم تمکین دادسرا پس از فک قرار تأمین توسط دادگاه.
  11.  عدم توجه به صلاحیت محلی و ذاتی.
  12.  عدم ذکر مدت در قرار بازداشت موقت.
  13.  عدم قید مشخصات سمت قضائی، تاریخ و شماره کلاسه پرونده در صورتجلسات.
  14.  آزادی متهم بدون اظهارنظر در تحقیقات مقدماتی.
  15.  استفاده از الفاظ زاید و غیرمرتب و غیر متعارف در قرارها و آراء.
  16.  استفاده بی رویه از فرم، آن هم بعضا غیرمرتب در تصمیمات نهایی به خصوص در دادسراها.
  17.  عدم اتخاذ تصمیم در مواعد قانونی.
  18.  عدم اظهارنظر نسبت به بعضی از متهمین یا موارد اتهامی در پرونده های کیفری.
  19.  عدم تعیین تکلیف نسبت به آلات و ادوات ارتکاب جرم.
  20.  نگهداری آلات و ادوات ارتکاب جرم در مکانهای نامتناسب.
  21.  أخذ آخرین دفاع قبل از تکمیل تحقیق.
  22.  صدور تأمین کیفری جدید برای متهم، بدون تعیین تکلیف نسبت به قرار صادره قبلی.
  23.  درخواست اخذ رشوه.
  24.  صدور قرار یا رأی بدون اعلام ختم تحقیقات یا رسیدگی.
  25.  انجام اقدامات خارج از چهارچوب مفاد نیابت.
  26.  صدور قرار مجرمیت بدون أخذ آخرین دفاع.
  27.  وجود اغلاط املایی و انشایی در دستورات و آراء.
  28.  دستورات غیرحقوقی با جمله بندی نامتناسب.
  29.  صدور حکم با استناد به مواد غیرمرتبط.
  30.  صدور حکم خارج از چارچوب کیفرخواست.
  31.  تشدید حکم در مقام تجدیدنظرخواهی بدون موجب قانونی.
  32.  صدور دستورات بصورت تلفنی.
  33.  فقدان امضای نماینده دادستان علیرغم ذکر حضور وی در صورتجلسات دادرسی دادگاه.
  34.  عدم ابلاغ نظریه کارشناسی به اصحاب دعوا.
  35.  برخورد تند و بعضا غیرمتعارف و توهین آمیز و استفاده از الفاظ توهین آمیز.
  36.  ارتباط غیرمتعارف با اصحاب پرونده و وکیل.
  37.  عدم توجه به مستندات.
  38.  عدم پذیرش و عدم ثبت لوایح.
  39.  صدور دادنامه پرونده قبل از انشاء رأی.
  40.  آمارسازی کاذب در سیستم مکانیزه.
  41.  صدور قرار نهایی در دادسرا با استناد به عدم پیگیری شاکی.
  42.  بایگانی نمودن پرونده های اجرایی به جهت عدم پیگیری شاکی.
  43.  کسر از آمار پرونده های قدیم اجرای احکام و ثبت مجدد آن با کلاسه جدید.
  44.  بایگانی نمودن پرونده بدون اجرای کامل اجزاء دادنامه.
  45.  عدم نظارت بر اجرای احکام شلاق و وصول جریمه.
  46.  عدم تبعیت مرجع تالی از مرجع عالی.
  47.  عدم توجه به اعتبارات امر قضاوت شده.
  48.  عدم توجه به مفاد اسناد رسمی.
  49.  تلقی حکم بجای قرار توسط دادگاه تجدیدنظر.
  50.  صدور رأی توسط دادگاه بدوی بدون تشکیل جلسه دادرسی طبق مقررات.
  51.  وجود پرونده بلاتکلیف و عدم اتخاذ تصمیم در موعد مقرر.
  52.  افزایش خواسته در جلسه اول بدون ابطال تمبر هزینه دادرسی.
  53.  عدم پاسخگویی به ایرادات در اولین جلسه دادرسی.
  54.  دستور تعیین وقت رسیدگی قبل از تکمیل دادخواست.
  55.  قبول اعسار از هزینه دادرسی بدون رسیدگی.
  56.  رسیدگی و اصدار رأی توأمان دعوی اعسار از هزینه دادرسی با دعوا.
  57.  عدم دعوت از نماینده بیمه در پرونده های تصادفات و عدم ابلاغ دادنامه به نماینده بیمه مربوطه.
  58.  دستور اجرای حکم بدون أخذ تأمین در احکام غیابی.
  59.  عدم قبول ابطال تمبر هزینه دادرسی در اموال غیرمنقول بر اساس قیمت منطقه ای.
  60.  عدم امضاء صورتجلسه دادرسی توسط اصحاب دعوای حاضر.
  61.  عدم اعطای فتوکپی مدارک پرونده به اصحاب دعوا در دادگاه.
  62.  عدم ذکر حضوری یا غیابی بودن رأی.
  63.  صدور آراء غیرمستدل و غیر مستند.
  64.  اطاله دادرسی.
  65.  تأخیر در ورود و تعجیل در خروج غیرمتعارف.
  66.  عدم مقابله دادنامه ها.
  67.  عدم اظهارنظر نسبت به بعضی از موارد خواسته.
  68.  صدور حکم خارج از خواسته.
  69.  الحاق مواردی به دادنامه بعد از صدور رأی.
  70.  در اختیار قرار دادن متهم به آگاهی قبل از صدور قرار تأمین یا پس از صدور قرار تأمین و قبل از معرفی به بازداشتگاه قانونی

پس اگر یک قاضی هر یک از تخلفات فوق را انجام داد می توان از وی به دادسرای انتظامی قضات شکایت کرد.

اما یک شکایت باید حاوی چه نکاتی باشد ؟

به موجب ماده ۱۵ آيين نامه اجرايي قانون نظارت بر رفتار قضات شكايت انتظامي بايد حاوي نكات ذيل باشد:

۱- نام، نام خانوادگی، نشانی اقامتگاه، کدپستی، کدملی، و در صورت امکان شماره تلفن ( ثابت، همراه) شاكي انتظامي

۲- سمت شاکی انتظامی در پرونده قضایی (در صورتي كه اقامه شكايت از سوي وكيل باشد بايد حق شكايت انتظامي در وكالت‌نامه تصريح شده باشد.)

۳- اعلام شماره پرونده قضائي مورد شكايت

۴- اعلام هویت قاضی یا قضات مورد شکایت.

۵- مشـخص بودن موارد مورد شكايت (کلی نباشد) يعني جهات تخلف از مقررات قانوني بايد ذكر شود.

۶- پيوست نمودن مستندات مورد شكايت از قبيل تصوير دادنامه، برگ اخطاريه يا احضاريه، برگ اجرائيه و…

۷- امضاء شاکی یا نماینده قانونی وی و در صورت عجز از امضاء، اثر انگشت او.

۸- ابطال نمودن تمبر دادرسي مطابق تعرفه خدمات قضايي (مبلغ ۳۰۰/۰۰۰ ريال)

تبصره۱ـ در صورتی که شکوائیه فاقد یکی از نکات مزبور باشد، بایگانی می‌شود.

*توجه*شكايت انتظامي:

۱- شكايت انتظامي تأثيري در رأي و تصميمات متخذه در پرونده اعم از دادسرا يا دادگاه مربوطه ندارد.

۲- شكايت انتظامي از جهات اعاده دادرسي (موضوع ماده ۴۷۴ ق.آ.د.ك) و همچنين تجويز اعاده دادرسي (موضوع ماده ۴۷۷ ق.آ.دك) محسوب نمي‌شود.

۳- شكايت انتظامي از جهات رد دادرس (به منظور اخذ پرونده از قاضي و ارجاع آن به قاضي ديگر) محسوب نمي‌گردد.

۴- به جرائم كيفري (اعم از اهانت و توهين وغيره) قضات سراسر كشور در دادسراي ناحيه ۲۸ تهران (ويژه كاركنان دولت) واقع در ميدان ارگ رسيدگي مي‌شود.

۵- سير مراحل رسيدگي در دادسراي انتظامي قضات محرمانه است.

۶- دادن تصوير از اظهارنظر مقامات دادسراي انتظامي و كيفرخواست به شاكي انتظامي ممنوع است. (موضوع ماده ۱۷ آيين نامه اجرايي)

۷- شاكي انتظامي مي‌تواند شكايت انتظامي را مطابق ماده ۲۳ قانون نظارت بر رفتار قضات به دادگستري استان مربوط نيز تحويل و يا از طريق پست سفارشي با رعايت ماده ۱۵ آيين نامه اجرايي به آدرس  دادسرا ارسال و پس از يك ماه، شماره پرونده ثبت شكايت انتظامي از طريق پيام كوتاه اطلاع رساني مي‌گردد.


با دانلود و تکمیل فرمهای ذیل و ابطال نمودن تمبر دادرسي مطابق تعرفه خدمات قضايي(مبلغ ۳۰ هزار تومان) به انضمام کلیه ضمائم چنانچه حقی از شما ضایع شده باشد می توانید از یک قاضی در هر جایگاهی طرح شکایت نموده و حتی خسارات وارده را دریافت نمایید.

فرم شماره یک

فرم شماره دو

این دادسرا در آدرس ذیل واقع گردیده است و پس از تکمیل مدارک باید از طریق پست یا به صورت دستی تحویل این دادسرا یا واحد نظارت بر رفتار قضات  دادگستری مرکز استان گردد:

تهران، میدان پانزده خرداد ، ساختمان شماره ۲ قوه قضائیه، دادسراي انتظامي قضات

تلفن تماس:  ۰۲۱۳۸۵۸۲۲۰۸ و ۰۲۱۳۸۵۸۲۲۹۷

فرم شکایت از قاضی

شکایت از قاضی

 

logo-samandehi